Mijn winkelwagen
Bij ZEB selecteren we nauwkeurig onze merken, producten en partners. Door te werken met katoen dat op een
duurzame manier wordt geteeld met respect voor mens en natuur, met producten die minder water verbruiken en met
leveranciers die geen chemische maar biologische verfstoffen gebruiken, zorgen we voor een mooi uitgebalanceerd
aanbod voor ieder die het wil.
Bij ZEB selecteren we nauwkeurig onze merken, producten en partners. Door te werken met katoen dat op een
duurzame manier wordt geteeld met respect voor mens en natuur, met producten die minder water verbruiken en met
leveranciers die geen chemische maar biologische verfstoffen gebruiken, zorgen we voor een mooi uitgebalanceerd
aanbod voor ieder die het wil.
1. MILIEUVRIENDELIJKE TERMINOLOGIE
Ondertussen vind je bij bijna alle merken verschillende duurzame materialen terug. Onze merken helpen zo mee aan het
verkleinen van de afvalberg. Om het voor jou iets makkelijker te maken leggen we hieronder enkele termen uit die je
regelmatig tegenkomt op de labels van onze kleding.
Ondertussen vind je bij bijna alle merken verschillende duurzame materialen terug. Onze merken helpen zo mee aan het
verkleinen van de afvalberg. Om het voor jou iets makkelijker te maken leggen we hieronder enkele termen uit die je
regelmatig tegenkomt op de labels van onze kleding.
2. WATERVERBRUIK EN WATERVERVUILING BEPERKEN
WATERVERBRUIK BEPERKEN
Katoen staat in de top 10 van de meest waterverslindende gewassen. Gelukkig kunnen we tegenwoordig
duurzamere keuzes maken als het op katoen aankomt:
Het BCI, Better Cotton Initiative, zorgt voor trainingsprogramma’s om boeren aan te leren hoe ze hun waterverbruik kunnen verminderen bij de productie van katoengewassen. Op dit moment zijn er zo’n 2 miljoen boeren aangesloten aan het BCI, verdeeld over 21 landen. Heel wat van de merken in ons gamma, zoals Bestseller, G-star RAW, Guess, Levi’s, MAC, Tom Tailor en andere, zijn aangesloten bij dit programma. Een lijst met alle merken die ingeschreven zijn, vind je hier. Je kan meteen herkennen aan het label of je product op een duurzame manier geproduceerd is.
Het BCI, Better Cotton Initiative, zorgt voor trainingsprogramma’s om boeren aan te leren hoe ze hun waterverbruik kunnen verminderen bij de productie van katoengewassen. Op dit moment zijn er zo’n 2 miljoen boeren aangesloten aan het BCI, verdeeld over 21 landen. Heel wat van de merken in ons gamma, zoals Bestseller, G-star RAW, Guess, Levi’s, MAC, Tom Tailor en andere, zijn aangesloten bij dit programma. Een lijst met alle merken die ingeschreven zijn, vind je hier. Je kan meteen herkennen aan het label of je product op een duurzame manier geproduceerd is.
Katoen staat in de top 10 van de meest waterverslindende gewassen. Gelukkig kunnen we tegenwoordig
duurzamere keuzes maken als het op katoen aankomt:
Het BCI, Better Cotton Initiative, zorgt voor trainingsprogramma’s om boeren aan te leren hoe ze hun waterverbruik kunnen verminderen bij de productie van katoengewassen. Op dit moment zijn er zo’n 2 miljoen boeren aangesloten aan het BCI, verdeeld over 21 landen. Heel wat van de merken in ons gamma, zoals Bestseller, G-star RAW, Guess, Levi’s, MAC, Tom Tailor en andere, zijn aangesloten bij dit programma. Een lijst met alle merken die ingeschreven zijn, vind je je hier. Je kan meteen herkennen aan het label of je product op een duurzame manier geproduceerd is.
Het BCI, Better Cotton Initiative, zorgt voor trainingsprogramma’s om boeren aan te leren hoe ze hun waterverbruik kunnen verminderen bij de productie van katoengewassen. Op dit moment zijn er zo’n 2 miljoen boeren aangesloten aan het BCI, verdeeld over 21 landen. Heel wat van de merken in ons gamma, zoals Bestseller, G-star RAW, Guess, Levi’s, MAC, Tom Tailor en andere, zijn aangesloten bij dit programma. Een lijst met alle merken die ingeschreven zijn, vind je je hier. Je kan meteen herkennen aan het label of je product op een duurzame manier geproduceerd is.
WATERVERVUILING BEPERKEN
Naast het grote verbruik van water, speelt de textielsector ook een grote rol in de vervuiling van water. Op dit
moment wordt er zo’n 20% van de vervuiling van het wereldwater toegeschreven aan textiel. Bij het bewerken van de
vezels en het maken van de kledij worden vaak chemische stoffen en toxische procedés gebruikt, en dit water belandt
dan op zijn beurt vaak in het rivierwater. Ook hier is er al heel wat onderzoek en ontwikkeling gebeurd om niet chemische
verfstoffen te gebruiken tijdens het wasproces en het watergebruik tot een minimum te herleiden. Heel veel merken zijn
zelf aan de slag gegaan om te zoeken naar duurzame manieren van verven en afvalverwerking, waardoor er hier enorm
grote stappen zijn gezet. Voor vele jeansmerken is dit ondertussen de absolute focus geworden in het hele productieproces.
Naast het grote verbruik van water, speelt de textielsector ook een grote rol in de vervuiling van water. Op dit
moment wordt er zo’n 20% van de vervuiling van het wereldwater toegeschreven aan textiel. Bij het bewerken van de
vezels en het maken van de kledij worden vaak chemische stoffen en toxische procedés gebruikt, en dit water belandt
dan op zijn beurt vaak in het rivierwater. Ook hier is er al heel wat onderzoek en ontwikkeling gebeurd om niet chemische
verfstoffen te gebruiken tijdens het wasproces en het watergebruik tot een minimum te herleiden. Heel veel merken zijn
zelf aan de slag gegaan om te zoeken naar duurzame manieren van verven en afvalverwerking, waardoor er hier enorm
grote stappen zijn gezet. Voor vele jeansmerken is dit ondertussen de absolute focus geworden in het hele productieproces.
3. ONZE MERKEN
MAC
PROTECT OUR PLANET
Voor MAC is duurzaamheid een dagelijkse uitdaging, ze willen voortdurend verbeteren op ecologisch én sociaal vlak.
Dit is dan ook waar hun project PROTECT OUR PLANET voor staat. Zo wil MAC hun waterverbruik aanzienlijk verminderen
en gebruiken ze technologieën zonder chemicaliën. Verder gebruikt MAC sinds januari 2020 enkel nog duurzame katoen.
Voor MAC is duurzaamheid een dagelijkse uitdaging, ze willen voortdurend verbeteren op ecologisch én sociaal vlak.
Dit is dan ook waar hun project PROTECT OUR PLANET voor staat. Zo wil MAC hun waterverbruik aanzienlijk verminderen
en gebruiken ze technologieën zonder chemicaliën. Verder gebruikt MAC sinds januari 2020 enkel nog duurzame katoen.
GOTS CERTIFICATION
MAC is sinds oktober 2020 GOTS (Global Organic Textile Standard) gecertificeerd. Het GOTS-label is een internationaal
label voor biologisch textiel en garandeert dat de productie op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze gebeurt.
De broeken van MAC die het GOTS label dragen, worden dus in de beste omstandigheden tot bij de klant gebracht.
MAC is sinds oktober 2020 GOTS (Global Organic Textile Standard) gecertificeerd. Het GOTS-label is een internationaal
label voor biologisch textiel en garandeert dat de productie op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze gebeurt.
De broeken van MAC die het GOTS label dragen, worden dus in de beste omstandigheden tot bij de klant gebracht.
LEVI'S®
WATER < LESS®
Levi’s® verwerft duurzaamheid in alles wat ze doen. Levi’s® heeft meer dan 20 verschillende productietechnieken onder de noemer Water < Less®,
waarmee zij dezelfde jeans met minder waterverbruik kunnen produceren. Tot nu toe hebben ze al meer dan 4 miljard liter water bespaard
én daarnaast meer dan 9 miljard liter gerecycled.
Levi’s® verwerft duurzaamheid in alles wat ze doen. Levi’s® heeft meer dan 20 verschillende productietechnieken onder de noemer Water < Less®,
waarmee zij dezelfde jeans met minder waterverbruik kunnen produceren. Tot nu toe hebben ze al meer dan 4 miljard liter water bespaard
én daarnaast meer dan 9 miljard liter gerecycled.
EUREKA INNOVATION LAB
Water besparen is voor Levi’s® enorm belangrijk. Daarom hebben zij andere kledingmerken uitgenodigd om deel te nemen aan hun Eureka Innovation Lab.
Hier leren zij hoe ze de Water < Less® -technieken kunnen toepassen in hun eigen fabrieken.
Water besparen is voor Levi’s® enorm belangrijk. Daarom hebben zij andere kledingmerken uitgenodigd om deel te nemen aan hun Eureka Innovation Lab.
Hier leren zij hoe ze de Water < Less® -technieken kunnen toepassen in hun eigen fabrieken.
G-STAR RAW
GEDRAGSCODE VAN G-STAR RAW LEVERANCIERS
De Gedragscode van G-Star voor leveranciers is opgesteld om er zeker van te zijn dat hun producten onder eerlijke en
veilige omstandigheden worden gemaakt. De leveranciers zijn verplicht om de G-Star Gedragscode en de daarbij behorende
normen omtrent veiligheid, gezondheid en milieu na te leven.
De Gedragscode van G-Star voor leveranciers is opgesteld om er zeker van te zijn dat hun producten onder eerlijke en
veilige omstandigheden worden gemaakt. De leveranciers zijn verplicht om de G-Star Gedragscode en de daarbij behorende
normen omtrent veiligheid, gezondheid en milieu na te leven.
GSRD FOUNDATION
Deze stichting, opgestart door G-Star werkt aan het creëren van een positieve impact op het leven van mensen en gemeenschappen
in de landen waar hun producten worden gemaakt (India, China, Bangladesh en Vietnam). G-Star gelooft dat kennis en
ondernemerschap de sleutel zijn tot de ontwikkeling en economische onafhankelijkheid van deze landen.
Deze stichting, opgestart door G-Star werkt aan het creëren van een positieve impact op het leven van mensen en gemeenschappen
in de landen waar hun producten worden gemaakt (India, China, Bangladesh en Vietnam). G-Star gelooft dat kennis en
ondernemerschap de sleutel zijn tot de ontwikkeling en economische onafhankelijkheid van deze landen.
LEE
INDIGOOD™ DENIM
Om zo veel mogelijk water te besparen, heeft Lee de Indigood ™ Denim gelanceerd. Dit is een kenmerkende denimcollectie
die water uit het verfproces van denim verwijdert, waardoor een duurzamere jeans ontstaat. Bovendien vierde Lee in 2019
meer dan 1 miljard liter water dat werd bespaard tijdens het afwerkingsproces voor hun denimproducten, en ze tellen nog steeds!
Om zo veel mogelijk water te besparen, heeft Lee de Indigood ™ Denim gelanceerd. Dit is een kenmerkende denimcollectie
die water uit het verfproces van denim verwijdert, waardoor een duurzamere jeans ontstaat. Bovendien vierde Lee in 2019
meer dan 1 miljard liter water dat werd bespaard tijdens het afwerkingsproces voor hun denimproducten, en ze tellen nog steeds!
ZERO WASTE DISTRIBUTION CENTERS
Alle distributiecentra die door Lee gerund worden in Noord-Amerika zijn zero-waste. Dit betekent dat ten minste 95% van het afval
niet op de stortplaats terecht komt, maar wordt gerecycleerd, gecomposteerd of hergebruikt. Ze zijn ook toegewijd aan het verder
verminderen van afval in productontwerp, winkels en kantoren.
Alle distributiecentra die door Lee gerund worden in Noord-Amerika zijn zero-waste. Dit betekent dat ten minste 95% van het afval
niet op de stortplaats terecht komt, maar wordt gerecycleerd, gecomposteerd of hergebruikt. Ze zijn ook toegewijd aan het verder
verminderen van afval in productontwerp, winkels en kantoren.
MANGO
COMMITED COLLECTIE
De Committed collectie bevat kledingstukken die voor minstens 30% duurzame vezels bevatten of die geproduceerd zijn met verantwoorde processen.
Duurzame vezels zijn gecertificeerd volgens internationale normen zoals GOTS (Global Organism Textile Standard), OCS (Organism
Content Standard), GRS (Global Recycled Standard) en RCS (Recycled Content Standard).
De Committed collectie bevat kledingstukken die voor minstens 30% duurzame vezels bevatten of die geproduceerd zijn met verantwoorde processen.
Duurzame vezels zijn gecertificeerd volgens internationale normen zoals GOTS (Global Organism Textile Standard), OCS (Organism
Content Standard), GRS (Global Recycled Standard) en RCS (Recycled Content Standard).
DIERENWELZIJNSBELEID
In 2018 heeft Mango zich aangesloten bij het commitment van PETA (People for Ethical Treatment of Animals) om vanaf 2020 geen mohairwol
meer te gebruiken. Bovendien verwerpt Mango elke praktijk die mishandeling en dierenleed inhoudt om materialen te verkrijgen.
Verder verbieden ze het gebruik van konijnenbont, het gebruik van angorawol en het gebruik van bont, veren of leer van exotische dieren.
In 2018 heeft Mango zich aangesloten bij het commitment van PETA (People for Ethical Treatment of Animals) om vanaf 2020 geen mohairwol
meer te gebruiken. Bovendien verwerpt Mango elke praktijk die mishandeling en dierenleed inhoudt om materialen te verkrijgen.
Verder verbieden ze het gebruik van konijnenbont, het gebruik van angorawol en het gebruik van bont, veren of leer van exotische dieren.
TOMMY JEANS
TOMMY HILFIGER FASHION FRONTIER CHALLENGE
Bij Tommy Hilfiger doen ze er alles aan om het modelandschap inclusiever te maken. Zo hebben de kledingstukken niet enkel
een positieve impact op het milieu, maar ook op de mensen die ze dragen. Dit wereldwijd initiatief heeft als doel startende
en groeiende ondernemers te steunen bij de ontwikkeling van oplossingen die een positieve verandering in de mode kunnen realiseren.
Bij Tommy Hilfiger doen ze er alles aan om het modelandschap inclusiever te maken. Zo hebben de kledingstukken niet enkel
een positieve impact op het milieu, maar ook op de mensen die ze dragen. Dit wereldwijd initiatief heeft als doel startende
en groeiende ondernemers te steunen bij de ontwikkeling van oplossingen die een positieve verandering in de mode kunnen realiseren.
DUURZAME DENIMPROGRAMMA
Dit programma van Tommy Jeans heeft als doel meer gebruik te maken van innovatieve, minder schadelijke afwerkingsmethoden die de consumptie
van water, energie en chemicaliën in het denimproces verminderen. In 2018 werd 17% van de denim geproduceerd door hun Europese en Aziatische
bedrijven vervaardigd met minder schadelijke processen.
Dit programma van Tommy Jeans heeft als doel meer gebruik te maken van innovatieve, minder schadelijke afwerkingsmethoden die de consumptie
van water, energie en chemicaliën in het denimproces verminderen. In 2018 werd 17% van de denim geproduceerd door hun Europese en Aziatische
bedrijven vervaardigd met minder schadelijke processen.
GUESS
ECO COLLECTION
Guess implementeert nieuwe materialen, technologieën en processen die de impact op het milieu verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit
behouden of zelfs verbeteren. Voor denim betekent dit dat de nieuwste technologie wordt gebruikt en dat er minimaal één eco-materiaal moet
worden gebruikt. De niet-denim producten worden gemaakt van 20% -100% gecertificeerde duurzame materialen en kunnen ook een duurzamere
productiemethode bevatten.
Guess implementeert nieuwe materialen, technologieën en processen die de impact op het milieu verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit
behouden of zelfs verbeteren. Voor denim betekent dit dat de nieuwste technologie wordt gebruikt en dat er minimaal één eco-materiaal moet
worden gebruikt. De niet-denim producten worden gemaakt van 20% -100% gecertificeerde duurzame materialen en kunnen ook een duurzamere
productiemethode bevatten.
DENIM WATER PROJECT
In 2018 startte GUESS een proefproject, samen met enkele key-denim leveranciers, bedoeld om de haalbaarheid van een nieuw waterbeheerbeleid
voor denim te testen. Het doel was om inzicht te krijgen in de effectiviteit en implementatie van het beleid in de praktijk. De resultaten
van het proefproject worden nu geïmplementeerd in hun water- en chemicaliënbeheeracties.
In 2018 startte GUESS een proefproject, samen met enkele key-denim leveranciers, bedoeld om de haalbaarheid van een nieuw waterbeheerbeleid
voor denim te testen. Het doel was om inzicht te krijgen in de effectiviteit en implementatie van het beleid in de praktijk. De resultaten
van het proefproject worden nu geïmplementeerd in hun water- en chemicaliënbeheeracties.
JACK & JONES
FASHION FWD
Bij JACK & JONES spelen ze in op de veranderende eisen van onze planeet en samenleving, om zo de overgang naar een duurzamere realiteit te
versnellen. De strategie om daar te komen is Fashion FWD. Deze strategie speelt in op alle aspecten van de supply chain, om zo duurzaamheid
in alles wat ze doen, door te trekken.
Bij JACK & JONES spelen ze in op de veranderende eisen van onze planeet en samenleving, om zo de overgang naar een duurzamere realiteit te
versnellen. De strategie om daar te komen is Fashion FWD. Deze strategie speelt in op alle aspecten van de supply chain, om zo duurzaamheid
in alles wat ze doen, door te trekken.
LOW IMPACT DENIM
Bij JACK & JONES kan je je passie voor jeans combineren met een duurzame aanpak. De low impact denim collectie bestaat uit biologisch of
gerecycled katoen. Daarbovenop wordt tijdens het productieproces 55% minder water gebruikt.
Bij JACK & JONES kan je je passie voor jeans combineren met een duurzame aanpak. De low impact denim collectie bestaat uit biologisch of
gerecycled katoen. Daarbovenop wordt tijdens het productieproces 55% minder water gebruikt.
ONLY
ONLY LIFE
In de ONLY LIFE-collectie wordt er gebruikt gemaakt van duurzamere vezels. Deze vezels worden onderverdeeld in verschillende categorieën,
elk met hun eigen voordelen. Plantaardige vezels worden geteeld zonder gebruik te maken van schadelijke chemische bestrijdingsmiddelen.
Gerecyclede vezels geven afval, zoals plastic flessen, een nieuw leven en op deze manier besparen we meer energie en natuurlijke hulpbronnen.
En de innovatieve vezels worden van houtpulp gemaakt, afkomstig van duurzame bosbouw.
In de ONLY LIFE-collectie wordt er gebruikt gemaakt van duurzamere vezels. Deze vezels worden onderverdeeld in verschillende categorieën,
elk met hun eigen voordelen. Plantaardige vezels worden geteeld zonder gebruik te maken van schadelijke chemische bestrijdingsmiddelen.
Gerecyclede vezels geven afval, zoals plastic flessen, een nieuw leven en op deze manier besparen we meer energie en natuurlijke hulpbronnen.
En de innovatieve vezels worden van houtpulp gemaakt, afkomstig van duurzame bosbouw.
VERO MODA
AWARE
Het doel van de AWARE-collectie van VERO MODA is het verminderen van natuurlijke hulpbronnen zoals water, energie en chemicaliën.
In plaats daarvan wordt er gekozen voor duurzamere materialen in de hele supply chain. De kledij in deze collectie wordt gemaakt
van gerecycleerde materialen, biologische stoffen of branded fibres zoals EcoVero.
Het doel van de AWARE-collectie van VERO MODA is het verminderen van natuurlijke hulpbronnen zoals water, energie en chemicaliën.
In plaats daarvan wordt er gekozen voor duurzamere materialen in de hele supply chain. De kledij in deze collectie wordt gemaakt
van gerecycleerde materialen, biologische stoffen of branded fibres zoals EcoVero.
VILA
MORE
Om de consument een duurzame keuze te geven, lanceerde VILA de MORE-collectie. Zo kan je er niet alleen goed uitzien, maar
je ook goed voelen in je kledij. Een groot deel van het creëren van een duurzamer bedrijf is voortdurend werken aan het vinden
van duurzamere vezels voor al hun producten. Zo werkt VILA al met organisch katoen, gerecycleerd polyester, LENZING™ ECOVERO en Tencel.
Om de consument een duurzame keuze te geven, lanceerde VILA de MORE-collectie. Zo kan je er niet alleen goed uitzien, maar
je ook goed voelen in je kledij. Een groot deel van het creëren van een duurzamer bedrijf is voortdurend werken aan het vinden
van duurzamere vezels voor al hun producten. Zo werkt VILA al met organisch katoen, gerecycleerd polyester, LENZING™ ECOVERO en Tencel.